WPŁATY POLSKI do EU 2014 :
17 mld 700 mln 683 tys. zł.
1 mld 492 mln / mies
wtorek, 12 maja 2009
Mordy i Łapy. Reaktywacja
Historia Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Łapach to dzieje kilku ludzkich pokoleń, to historia naszych pradziadków, dziadków, rodziców, rodzeństwa. Jest to historia wszystkich mieszkańców Łap żyjących współcześnie, ponieważ historia miasta jest ciągle nierozerwalnie związana z funkcjonowaniem ZNTK. Nie ma chyba w kraju tak wielu przedsiębiorstw, które wywierałyby tak wielki wpływ na rozwój miasta, jego urbanizację szkolnictwo, sport i kulturę.
Tu powstał pierwszy w Polsce zakładowy oddział PTTK (1961), najstarsza w mieście orkiestra dęta (1918), tu działa KS "Pogoń" w dużym stopniu finansowany przez ZNTK. Mówi się, że każdy budynek, który powstawał w mieście w większym lub większym stopniu był partycypowany przez ZNTK.
Był nawet czas, kiedy 80% przedstawicieli łapskich rodzin było związanych w taki lub inny sposób z ZNTK. Od funkcjonowania tej firmy zależał dobrobyt mieszkańców, a co za tym idzie również, rozwój całego miasta. W zasadzie tak jest do dzisiaj. Z całą pewnością żaden z mieszkańców Łap nie wyobraża sobie rozwoju miasta bez istnienia ZNTK. Każdy mieszkaniec Łap, niezależnie od miejsca pracy zawsze interesuje się funkcjonowaniem firmy i co ważne wiele o niej może powiedzieć.
Doceniając rolę, jaką ZNTK spełnia w naszej "małej ojczyźnie" postanowiłam stworzyć stronę poświeconą, temu przedsiębiorstwu i prezentować informacje dotyczące historii ZNTK, jak też informacje dotyczące obecnej działalności firmy. Dotychczas takiej strony w Internecie nie było.
Autorka strony: http://www.lo-lapy.org/zntk/
Asia Czajkowska
***********************
Interpelacja nr 2275 http://orka2.sejm.gov.pl/IZ5.nsf/main/1B008DDF
do ministra transportu i budownictwa
w sprawie sytuacji ZNTK Łapy oraz innych zakładów naprawczych taboru kolejowego w związku z drastycznym spadkiem zamówień ze strony PKP Cargo SA
Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Łapach SA istnieją od 1862 r. Zajmują się remontami i naprawą wagonów. Do niedawna był to jeden z największych zakładów w woj. podlaskim zatrudniający nawet ponad 2.800 osób (obecnie ZNTK zatrudnia ok. 750 pracowników). Przez szereg lat Zakłady Naprawcze znajdowały się w dobrej kondycji finansowej. Potrafiły przetrwać, gdy większość ZNTK-ów przechodziła postępowania układowe, upadłościowe lub likwidacyjne. Obecna sytuacja stawia jednak ZNTK w sytuacji grożącej likwidacją.
Strategicznym zleceniodawcą dla ZNTK Łapy przez długie lata były Polskie Koleje Państwowe (jako właściciel wszystkich polskich ZNTK-ów). Rolę zleceniodawcy obecnie spełnia wyodrębniona z PKP spółka PKP Cargo SA. Ponad 90% usług ZNTK sprzedaje właśnie PKP Cargo. Zleceń tych jest jednak z roku na rok coraz mniej, a bez nich działalność zakładów wydaje się nie mieć racji bytu. Oto dane dotyczące ilości naprawionych wagonów oraz wartości wykonanych napraw w ostatnich czterech latach:
- 2002 rok - 3.938 szt. wagonów o wartości 63.530,3 tys. zł,
- 2003 rok - 4.217 szt. wagonów o wartości 54.539,4 tys. zł,
- 2004 rok - 3.628 szt. wagonów o wartości 57.934,1 tys. zł,
- 2005 rok - 2.065 szt. wagonów o wartości 34.025,6 tys. zł.
Jak widać, w roku 2005 nastąpił drastyczny spadek zamówień, co spowodowało z kolei, iż rok 2005 został zamknięty stratą netto w wysokości 8.308 tys. zł. (Skutkowało to zwolnieniem 139 pracowników). Sytuacja innych ZNTK-ów wcale nie była lepsza, skoro naprawiały jeszcze mniej wagonów.
Zasadniczy wpływ na pogorszenie sytuacji ZNTK w Łapach SA w roku 2005, oprócz zmniejszonej ilości napraw, miały również warunki umów na naprawy wagonów. Od kwietnia 2004 r. w umowach tych zawarta jest klauzula o potrącaniu kaucji gwarancyjnej (gwarancja dobrego wykonania kontraktu) w wysokości od 2,5% do 5% z każdej faktury. Kwota obecnie wynosi już ponad 4,7 mln zł i jest przechowywana na odrębnym rachunku bankowym PKP Cargo do czasu upływu okresu gwarancji na naprawiony tabor, czyli przez 4 lata. Wszystkie reklamacje naprawiane są bezzwłocznie i na koszt zakładu. Wielokrotne prośby dyrekcji o obniżenie pobieranych kaucji nie przyniosły rezultatu. Tak więc na rachunku bankowym PKP znajduje się kaucja w kwocie 4,7 mln zł, a ponad 700 osób nie otrzyma wynagrodzeń, gdyż ZNTK nie posiada środków na wypłatę za miesiąc marzec. (A tymczasem remonty reklamacyjne wykonywane są niezwłocznie).
Pomimo kończącego się pierwszego kwartału 2006 r. do dnia dzisiejszego nie zostały podpisane umowy na ten rok. Trudno funkcjonować w takich warunkach. Z nieoficjalnych danych wnika, że PKP zamierza skierować do naprawy do wszystkich polskich ZNTK-ów jedynie ok. 2.600 wagonów, a więc tylko tyle, ile same ZNTK Łapy są w stanie wyremontować w ciągu roku przy obecnym zredukowanym zatrudnieni. (A znacznie mniej, niż wyremontowało w roku 2004, nie mówiąc o latach poprzednich). Taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do upadku przedsiębiorstwa.
W związku z powyższym uprzejmie proszę o odpowiedź na następujące pytania:
1. Czy Ministerstwu znana jest sytuacja ekonomiczna, w jakiej znajduje się ZNTK Łapy, jak również inne polskie ZNTK-i? Czy polityka PKP Cargo wobec ZNTK-ów prowadzona jest za wiedzą i akceptacją Ministerstwa?
2. Jakie są plany Ministerstwa wobec PKP Cargo w kontekście wielkości remontów, napraw i modernizacji wagonów? Czy w polityce tej jest miejsce dla polskich ZNTK-ów?
3. Czy wiadome jest Ministerstwu, ile wagonów zostanie skierowanych do naprawy przez PKP Cargo w roku 2006 i ile z tej liczby ma być wyremontowanych wagonów przez polskie ZNTK-i. Jakie są plany PKP Cargo w tym względzie na lata następne (liczba wagonów planowanych do remontu, a w tym przez polskie ZNTK-i)?
4. Czy warunki umów, jakie narzuca PKP Cargo, były przedmiotem analiz Ministerstwa, a jeśli tak, to czy zdaniem Ministerstwa nie powinny uwzględniać sytuacji ZNTK-ów, bez blokowania tak poważnych kwot pieniężnych?
5. Czy prawdą jest, iż PKP Cargo nie kieruje wagonów do ZNTK-ów, bowiem tworzy własne Specjalistyczne Warsztaty Napraw Okresowych Wagonów Towarowych, które mają się zajmować naprawami wagonów? Jeśli tak, to czy oznacza to, iż zapadła decyzja o cichej likwidacji ZNTK-ów?
Z wyrazami szacunku
Poseł Roman Czepe
oraz grupa posłów
Warszawa, dnia 4 kwietnia 2006 r.
do ministra transportu i budownictwa
w sprawie sytuacji ZNTK Łapy oraz innych zakładów naprawczych taboru kolejowego w związku z drastycznym spadkiem zamówień ze strony PKP Cargo SA
Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Łapach SA istnieją od 1862 r. Zajmują się remontami i naprawą wagonów. Do niedawna był to jeden z największych zakładów w woj. podlaskim zatrudniający nawet ponad 2.800 osób (obecnie ZNTK zatrudnia ok. 750 pracowników). Przez szereg lat Zakłady Naprawcze znajdowały się w dobrej kondycji finansowej. Potrafiły przetrwać, gdy większość ZNTK-ów przechodziła postępowania układowe, upadłościowe lub likwidacyjne. Obecna sytuacja stawia jednak ZNTK w sytuacji grożącej likwidacją.
Strategicznym zleceniodawcą dla ZNTK Łapy przez długie lata były Polskie Koleje Państwowe (jako właściciel wszystkich polskich ZNTK-ów). Rolę zleceniodawcy obecnie spełnia wyodrębniona z PKP spółka PKP Cargo SA. Ponad 90% usług ZNTK sprzedaje właśnie PKP Cargo. Zleceń tych jest jednak z roku na rok coraz mniej, a bez nich działalność zakładów wydaje się nie mieć racji bytu. Oto dane dotyczące ilości naprawionych wagonów oraz wartości wykonanych napraw w ostatnich czterech latach:
- 2002 rok - 3.938 szt. wagonów o wartości 63.530,3 tys. zł,
- 2003 rok - 4.217 szt. wagonów o wartości 54.539,4 tys. zł,
- 2004 rok - 3.628 szt. wagonów o wartości 57.934,1 tys. zł,
- 2005 rok - 2.065 szt. wagonów o wartości 34.025,6 tys. zł.
Jak widać, w roku 2005 nastąpił drastyczny spadek zamówień, co spowodowało z kolei, iż rok 2005 został zamknięty stratą netto w wysokości 8.308 tys. zł. (Skutkowało to zwolnieniem 139 pracowników). Sytuacja innych ZNTK-ów wcale nie była lepsza, skoro naprawiały jeszcze mniej wagonów.
Zasadniczy wpływ na pogorszenie sytuacji ZNTK w Łapach SA w roku 2005, oprócz zmniejszonej ilości napraw, miały również warunki umów na naprawy wagonów. Od kwietnia 2004 r. w umowach tych zawarta jest klauzula o potrącaniu kaucji gwarancyjnej (gwarancja dobrego wykonania kontraktu) w wysokości od 2,5% do 5% z każdej faktury. Kwota obecnie wynosi już ponad 4,7 mln zł i jest przechowywana na odrębnym rachunku bankowym PKP Cargo do czasu upływu okresu gwarancji na naprawiony tabor, czyli przez 4 lata. Wszystkie reklamacje naprawiane są bezzwłocznie i na koszt zakładu. Wielokrotne prośby dyrekcji o obniżenie pobieranych kaucji nie przyniosły rezultatu. Tak więc na rachunku bankowym PKP znajduje się kaucja w kwocie 4,7 mln zł, a ponad 700 osób nie otrzyma wynagrodzeń, gdyż ZNTK nie posiada środków na wypłatę za miesiąc marzec. (A tymczasem remonty reklamacyjne wykonywane są niezwłocznie).
Pomimo kończącego się pierwszego kwartału 2006 r. do dnia dzisiejszego nie zostały podpisane umowy na ten rok. Trudno funkcjonować w takich warunkach. Z nieoficjalnych danych wnika, że PKP zamierza skierować do naprawy do wszystkich polskich ZNTK-ów jedynie ok. 2.600 wagonów, a więc tylko tyle, ile same ZNTK Łapy są w stanie wyremontować w ciągu roku przy obecnym zredukowanym zatrudnieni. (A znacznie mniej, niż wyremontowało w roku 2004, nie mówiąc o latach poprzednich). Taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do upadku przedsiębiorstwa.
W związku z powyższym uprzejmie proszę o odpowiedź na następujące pytania:
1. Czy Ministerstwu znana jest sytuacja ekonomiczna, w jakiej znajduje się ZNTK Łapy, jak również inne polskie ZNTK-i? Czy polityka PKP Cargo wobec ZNTK-ów prowadzona jest za wiedzą i akceptacją Ministerstwa?
2. Jakie są plany Ministerstwa wobec PKP Cargo w kontekście wielkości remontów, napraw i modernizacji wagonów? Czy w polityce tej jest miejsce dla polskich ZNTK-ów?
3. Czy wiadome jest Ministerstwu, ile wagonów zostanie skierowanych do naprawy przez PKP Cargo w roku 2006 i ile z tej liczby ma być wyremontowanych wagonów przez polskie ZNTK-i. Jakie są plany PKP Cargo w tym względzie na lata następne (liczba wagonów planowanych do remontu, a w tym przez polskie ZNTK-i)?
4. Czy warunki umów, jakie narzuca PKP Cargo, były przedmiotem analiz Ministerstwa, a jeśli tak, to czy zdaniem Ministerstwa nie powinny uwzględniać sytuacji ZNTK-ów, bez blokowania tak poważnych kwot pieniężnych?
5. Czy prawdą jest, iż PKP Cargo nie kieruje wagonów do ZNTK-ów, bowiem tworzy własne Specjalistyczne Warsztaty Napraw Okresowych Wagonów Towarowych, które mają się zajmować naprawami wagonów? Jeśli tak, to czy oznacza to, iż zapadła decyzja o cichej likwidacji ZNTK-ów?
Z wyrazami szacunku
Poseł Roman Czepe
oraz grupa posłów
Warszawa, dnia 4 kwietnia 2006 r.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz